Jair Wassink

Spreker Jaïr Wassink

Jaïr Wassink omarmt mensen met Downsyndroom en wil de maatschappij laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Mensen hebben al snel een vooroordeel over mensen met Downsyndroom. Jaïr kan zich daar vreselijk aan ergeren. Hij merk om zich heen dat er nog steeds een muur staat tussen de maatschappij en deze prachtige mensen.

Hij liep al jaren met het idee rond om hier wat mee te doen. “Ik vind het raar dat mensen een mening hebben over mensen met Downsyndroom, maar nooit werkelijk de dialoog aan gaan met hen”. Hij vindt dat mensen met Downsyndroom eigenlijk bezig gehouden worden, terwijl ze volgens hem in de huidige maatschappij veel meer te bieden hebben. Hij besloot dit gegeven te gebruiken tijdens zijn afstudeeropdracht aan de Academie voor Popcultuur te Leeuwarden. Tijdens zijn onderzoek en uitvoering kreeg hij vaak te maken met tegenwind van veel mensen om zich heen. Ze waren van mening dat samenwerken met mensen met Downsyndroom niet mogelijk was. Toch was hij vastbesloten om door te gaan.  

Al in vroeg stadium heeft Jaïr bij de SDS om informatie over Downsyndroom gevraagd. En natuurlijk konden ze hem steunen bij het idee om samen met mensen met Downsyndroom te werken. Hij heeft toen kennisgemaakt met 3 mannen die wel met hem mee wilden denken.

Dat mensen met Downsyndroom tot veel meer in staat zijn dan menigeen denkt, bewezen Daniël, Bas en Wout de afgelopen tijd. Deze drie mannen met Downsyndroom bedachten onder begeleiding van Jaïr een indrukwekkende reclamecampagne. Aan de hand van het door hen bedachte thema ‘Ik denk het verschil’ presenteren ze hun kijk op het leven. Doel: het verbeteren van het imago van mensen met Downsyndroom.

De drie mannen bedachten de campagne helemaal zelf. Via brainstorms met woordenwolken en moodboards, kwamen ze tot een serie advertenties met pakkende boodschappen.  

Jaïr Wassink was zó positief verrast over het creatieve proces en het eindresultaat, dat hij is doorgegaan op deze weg. “Mijn wens is om de verbeeldings- en denkkracht van Daniël, Bas en Wout ook los te laten op creatieve uitdagingen van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de non- profitsector. Ook voor deze organisaties kunnen zij het verschil denken.”

Inmiddels is het bestaan van Kissyou een feit!